6 jan 2015

Het wordt een goed 2015


Het is al bijna een week 2015 en ik heb nog helemaal geen nieuwe blogpost geschreven. De kerstvakantie zit er net op en ik heb mijn eerste werkdag er alweer op zitten. Vandaag ben ik helaas getroffen door een griepje, dus heb ik mooi even de tijd om een blog te schrijven over het nieuwe jaar dat voor me ligt. 2015 wordt een goed jaar.
Goed voor mezelf zorgen
Het is niet zo dat ik het afgelopen jaar helemaal niet goed voor mezelf heb gezorgd. Maar de laatste tijd heb ik wel wat meer van mezelf gevraagd dan ik kon hebben. Ik denk soms dat ik een druk leven wil hebben en overal deel van uit wil maken, terwijl ik daar helemaal niet geschikt voor ben. Ik wil vaker 'nee' kunnen zeggen tegen uitnodigingen en/of dingen die op dat moment niet handig zijn om te doen. Dat wordt lastig, want ik zeg eigenlijk nooit nee. Door 'nee' te leren zeggen zal ik ook minder snel over me heen laten lopen door anderen. Nu ik dit schrijf, voelt het al als een punt waar bewust mee bezig ben en vooral aan mezelf denk in plaats van aan anderen. Ik wil er beter in worden.

Werkervaring opdoen
Ik heb al sinds oktober invalwerk op een vaste basisschool en heb inmiddels ook ervaring opgedaan op meerdere scholen. Het invallen gaat me best goed af, wat ik niet had verwacht. Ik moet me erg flexibel opstellen en ook hierbij geldt: als het me niet gaat lukken, kan ik ook 'nee' zeggen. Zoals het er nu naar uitziet, kan ik 4 dagen in de week aan het werk als invaller op de basisschool waar ik al sinds oktober zogezegd werk. De laatste weken heb ik ook andere scholen bezocht en zelfs weer ervaring opgedaan bij kleuters. Kleutergroepen is een deel van het vak wat me minder ligt, maar zo ga ik deze week 3 dagen invallen in een kleutergroep. Ik loop er niet voor weg en wil voor mezelf meer werkervaring opdoen door veel in te vallen zolang ik geen vaste klas voor mezelf heb.


Quality time
Naast werken, moet ik mezelf leren dat ik quality time voor mezelf kan nemen. En daarmee bedoel ik dat ik op een vrije dag of een vrij weekend niet meteen uren moet sporten, met anderen af moet spreken of uitstapjes moet maken. Ik vind dat wel leuk natuurlijk, maar zo ren ik mezelf toch weer voorbij. Het komt er meer op neer dat als ik vrij ben ik ook echt niks hoef te doen. Mijn quality time bestaat dus meer uit series kijken of lekker lang slapen. Ik moet mezelf dus minder verplichtingen opleggen zodat ik meer rust kan vinden in het niks doen.

Op het positieve richten
Het klinkt een beetje gek dat ik deze titel gebruik na alles wat ik net heb geschreven. Het komt niet bepaald over omdat ik mijn voornemens tegen elkaar afweeg. Ik zie er wel het positieve van in omdat ik precies wat ik eigenlijk helemaal niet wil en wat wel. Ik heb vandaag toevallig geleerd dat als je iets niet wilt, je prima kunt zeggen: 'Dat werkt niet voor mij'. Alles wat is geweest, dat is geweest. Vanuit daar kan ik tegen mezelf zeggen: zo wil ik het niet, want het werkt niet. Dat klinkt negatief, maar dat werkt voor mij positief. Ik wil niet blijven hangen in dingen die zijn gebeurd. Ik heb in 2014 bereikt wat ik wilde bereiken en daarom kan ik alleen nog maar verder groeien in de dingen die ik net heb beschreven. 2015 wordt een goed en positief jaar. En daar wil ik zelf in geloven en voor gaan.

Laat los wat was.
Geef je over aan wat is.
En heb vertrouwen in wat zal zijn.

Manon

3 opmerkingen: