11 sep 2016

Recept: Ik had Allerhande week


Dat ik van eten hou, is algemeen bekend. Nieuwe recepten proberen, zelf wat in elkaar draaien, ik draai mijn hand er niet voor om. Vaak haal ik recepten uit bladen zoals de Libelle, de Boodschappen (Hoogvliet) of de Allerhande (Albert Heijn). Het augustusnummer van de Allerhande bestond uit Italiaanse gerechten. Ik besloot vier recepten te kiezen en een week met alleen maar lekkere Allerhande maaltijden te eten.

Spaghetti met groene pesto en romatomaatjes

De groene pesto maakte ik dit keer zelf. Basilicum, olijfolie, knoflook peper, zout en een beetje kaas in de blender. De romatomaatjes halveren en plat drukken in een schaal. Als de spaghetti gekookt is, alles bij elkaar in de pan mengen. Maaltijd 1 is een blijvertje.
Wrap met rode pesto, gerookte kip, mozzarella en sla

Ook hier maakte ik de rode pesto zelf met opnieuw romatomaatjes, zongedroogde tomaat, knoflook, peper en zout. Gerookte kip en mozzarella in plakjes en afmaken met wat veldsla. De volgende dag maakte ik van alle overgebleven ingrediƫnten wrap pizza's als lunch.
Tagliatelle in tomatenblokjes met aubergine

Dit recept vond ik het minste. De aubergine moest ik van te voren koken, hier zat weinig smaak aan. Tomatenblokjes met wat knoflook, opnieuw romatomaatjes mengen met de aubergine en wat kaas erover. Leuk om te proberen, maar niet voor herhaling vatbaar, gewoonweg te weinig smaak.
Zoete aardappel/tonijn burger

Dit was een aparte combinatie. En het gerecht met de meeste bereidingstijd. Van te voren moest ik eer zoete aardappel koken - en laten afkoelen om te kunnen kneden - en deze mengen met een blikje uitgelekte tonijn, peper en zout, ei en paneermeel. Met vochtige handen kneden, daarna nog wat paneermeel om de burger mee in te smeren en kort bakken op hoog vuur. Daarna nog om en om laten garen op laag vuur. De meergranenbol komt van de Albert Heijn en ik heb er alleen wat yoghurt mayonaise, komkommer, tomaat en sla bij gedaan. Uit 1 blikje tonijn en 1 zoete aardappel kon ik twee burgers maken. Maar met 1 burger zat ik al vol! Ook de volgende dag weer een leftover van gemaakt als lunch.

De nieuwe Allerhande - het septembernummer - staat in het teken van maaltijden voor en door kinderen. Ik ben alvast nieuwe recepten aan het verzamelen.

Manon

1 opmerking:

  1. Aubergine is lekker met Italiaanse kruiden, basilicum en oregano en zo... daar wordt het wel smaakvoller van...

    BeantwoordenVerwijderen